vrijdag 19 oktober 2018

Project: "Hoe kunnen wij zelf in een fanfare stappen?" week van 15 okt tot en met 19 okt

Vertel- en toonkring. 
Welke instrumenten worden bespeeld in een fanfare?

Mijn pepe richtte een groep op met allemaal muzikanten!

Wow, wat een oude foto!
Er waren toen nog geen kleurenfoto's! 


Oeps! Geen foto van de vertelkring bij de boterbloemen. 
Wij hadden het te druk met vertellen. ;-) 

Kletspotkring.



Muziekkring bij de boterbloemen. 
Rarara, welk instrument hoor je?
De handtrom!

Cocooning en contractwerk.

De noten juist op de notenbalk tekenen.
We maken een 'partituur'!

Stempelen van woorden in het project.


We bekeken de boeken in het project.





En we maakten onze eerste boekbesprekingen!
Hoe vond je het boek? Duurde het te lang,te kort of juist goed? Hoe voelde ik mij bij dit boek?

We leerden muzieknoten tekenen.


We knipten een trompet uit.

We kleurden een xylofoon in. Telkens een ander kleur!

We bekleefden een xylofoon met even lange stroken papier.
Dat was dus even een meetlesje.

We prikten de fanfare muzikanten uit.



We vervolledigden een patronen notenbalk.



We leerden zelf de notenbalk te tekenen.
Werken met een lat is precies werk!


We probeerden een trommel te kleven van vier driehoeken.



Dinsdagnamiddag was er als activiteit: verf blazen uit de trompet van de trompettist.






Hoekenwerk boterbloemen:
We trommelen met onze vingers in de verf. 


We schilderen een trompet!

We spelen op de xylofoon en kijken daarbij extra goed naar de verschillende kleuren.
 Rood-geel-blauw
 Focus focus ;-)

We zoeken dezelfde muzieknoot, kan jij hem vinden?


We tekenen echte muzieknoten over de potloodstreep.



Partituren lezen en naleggen.


Muzieknoot kleven adhv een stappenplan.

We stempelen onze eigen partituur. 
Geloof mij maar, ze zijn allemaal uniek ;-)
We knippen en plakken een xylofoon.


We kleuren een tekening en stellen ons eigen boterbloemenorkest samen. 
Eindresultaat volgt...



Boekenkring:
Joppie maakt muziek met allemaal verschillende muziekinstrumenten, zelf met een kookpot!
Dat moesten wij toch ook wel eens proberen hé.


Notenbalken schilderen om onze ramen mee te versieren.


Nog enkele telboxfoto's, van vorige week en deze week. 
We stelden fanfares op. 
Let op! In rijen van 3, en precies even ver van elkaar. 


Wij maakten een optocht van mormeltjes, 
maar moesten eerst heel goed kijken, wie er mee mocht doen. 
Groot, klein, lachend of net niet? 


Een zoekspel. 
We krijgen kaartjes, en zoeken een muzieknoot (mormeltje) dat precies voldoet aan alle criteria. 
(We letten daarbij op allerlei eigenschappen:  de grootte, de kleur, maar ook het aantal oogjes, een lach/geen lach)

Eerst heel goed kijken naar onze opdracht, 
onthouden, en blijven onthouden! 
Stappen naar de mormeltjes en zoeken maar!







Schrijfdans bij Janne:



Kabengeltjeskring. 

"Dromen komen uit!" 
was de boodschap van deze week. 

Muna: Dat ik op een regenboog sta samen met een unicorn.
Alicia: Ik wil een eenhoorn graag.
Leon: Dat ik eens wil dat de wereld niet stout is, dat er geen armen kunnen breken. 
Alegandro: Ik drooom dat Leons gips uit is. 
Sem: Ik wou dat mijn huis een snoepland was. 
Fatiha: Ik wil graag eens de school poetsen. 
Lara: Dat er boven mij een regenboog stond en dat er een vlinder op mijn vinger zit. 
Aza: Ik droom om nog eens naar Bellewaerde te gaan.
Louise. Dat ik zo kon rolschaatsen op het ijs. 
Clémence: Elsa, dat er sneeuw valt. 
Eliyah: Dat ik in bed zit en dat Leons gips niet beter is, dat is jammer. 
Arjen: Dat mijn bloemen kapot zijn. 
Cloé: Een vlinder op mijn vinger. Drieke: Ik heb vanedaag gedroomd over pannenkoeken, en ik wil nog eens pannenkoeken eten.


We maakten trompetten uit papier en 'warempel', ze werken echt!




Spelletjesdag. 
Boterbloemen en anemonen door elkaar, en spelen maar.

Goed onthouden waar iedereen verstopt zit!


Om ter eerst naar het spokenfeest, maar hé, waar was nu weer mijn pion?


Goed nadenken, de kakkerlak wil ontsnappen. Hoe laten we hem de juiste weg volgen?


Mijnheer duizendpoot heeft wel heeeeeel veel poten... en dus ook heel veel schoeisel. 
Waar is het linker-en rechterpaar?


Een sorteerspelletje.


Lotto!


Om ter meest bolletjes grabbelen. 


Domino.




Op donderdag kwam Lotte meewerken tvv Youca!
 (dagje centen verdienen voor een goed doel)
Bedankt Lotte!


Boek in de kijker:

Op donderdag kregen we speciaal bezoek! 
Een echte muzikant (opa van Knudde) wandelde onze klas binnen en begon trompet te spelen.
Waw! Hij had ook nog zijn trombone en klarinet bij. Wij waren erg onder de indruk.
We mochten zelf eens blazen op de verschillende instrumenten, al was dat niet zo vanzelfsprekend. 
Een dikke dankjewel!

Als jullie eens willen meegenieten, bekijk dan zeker onderstaande filmpjes.





 Ps: Herkennen jullie onze majorette?


 Hard blazen!

 Amaaai! Wij kunnen er al wat van hoor!
 Live concert (zie filmpje :-))
 Oren dicht! 
Dat maakt wel veel lawaai hoor, zo'n trombone.


We knutselen zelf een trompet met buizen.
Hier is veel geduld en concentratie voor nodig... :-)



Yoga met mandala's.
Vraag van de week:

Het woord van deze week: 
TROMBONE. 
Al werd het sommige keren uitgesproken als 'trombose'. ;-) 

Als afsluiter van de week gingen we op uitstap naar het 'fanfarehuis'!
Bedankt aan de meter en peter van Maud!!















Volgende week wordt er vooral gewerkt rond de kledij van de fanfare en leven we naar ons eindproduct toe (eigen fanfare met de kleuters)!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten